Fitnessboutique
Workout wordt Fitnessboutique!
Surf naar www.fitnessboutique.be en maak kennis met ons uitgebreid gamma.
Gebruik de code WORKOUT en ontvang 10% korting op alle aankopen.
Aanbod geldig tot en met 31 Maart.

Nederlandstalige versie beschikbaar vanaf 9 April.

Fitnessboutique je partner in sportvoeding,fitnessmateriaal en sportkledij!



Workout devient Fitnessboutique !
Surfez vers www.fitnessboutique.be et dévouvrez notre offre.
Utlisez le code WORKOUT et recevez 10% de réduction sur vos achats. Offre valable jusqu’au 31 Mars.

Fitnessboutique, votre partenaire en nutrition, appareils et vêtements de sport!
 

Moet je water meenemen als je gaat hardlopen?

JESSE HAARLEMMER

Als je echt langere afstanden gaat rennen is dat wel zo verstandig. Je moet voorkomen dat je dorst krijgt tijdens het sporten omdat je dan eigenlijk al te laat bent en je er nadelen van kunt ondervinden. Je bloed bestaat voor het grootste gedeelte uit water, dus als je tijdens het rennen gaat zweten, zal je bloed dikker worden. Ook via je ademhaling verlies je vocht.

Doordat je bloed dikker wordt zal je bloeddruk gaan stijgen en wordt de training steeds zwaarder. Afgezien van het vochtverlies raak je ook mineralen kwijt, zoals calcium en magnesium, waardoor je spieren minder gaan functioneren en het risico op kramp toeneemt.

Water tegen uitdroging

Als laatste zorgt water er voor dat je lichaam op de juiste temperatuur blijft. Het hangt er natuurlijk vanaf hoe lang je gaat rennen of je hier echt veel nadeel van hebt. Ren je minder dan een uur, dan zul je de effecten nog niet echt merken. Water drinken na afloop is dan voldoende. Ga je langer rennen, zeker als het warmer wordt en je meer zweet, dan neem je het beste een isotone sportdrank mee. Die levert zowel vocht als energie (snelle suikers) en wordt snel opgenomen. Water levert geen energie, maar is natuurlijk wel voldoende tegen uitdroging.

Gebruik een heupgordel!

Om drinken mee te nemen gebruik je bijvoorbeeld een heupgordel met fles. Er zijn ook speciale flessen om in de hand mee te nemen, maar juist als je langere afstanden loopt kan het dragen toch vervelend worden. Bovendien houd je met een gordel of ander drinksysteem je handen helemaal vrij voor andere dingen.

 

Vorige artikel
Volgende artikel