Fitnessboutique
Workout wordt Fitnessboutique!
Surf naar www.fitnessboutique.be en maak kennis met ons uitgebreid gamma.
Gebruik de code WORKOUT en ontvang 10% korting op alle aankopen.
Aanbod geldig tot en met 31 Maart.

Nederlandstalige versie beschikbaar vanaf 9 April.

Fitnessboutique je partner in sportvoeding,fitnessmateriaal en sportkledij!



Workout devient Fitnessboutique !
Surfez vers www.fitnessboutique.be et dévouvrez notre offre.
Utlisez le code WORKOUT et recevez 10% de réduction sur vos achats. Offre valable jusqu’au 31 Mars.

Fitnessboutique, votre partenaire en nutrition, appareils et vêtements de sport!
 

Wat is het beste moment van de dag om te trainen?

JESSE HAARLEMMER

Diverse studies hebben aangetoond dat de meningen hierover flink verdeeld zijn. Feitelijk gezien geldt de regel dat wanneer je vet wilt verbranden – bijvoorbeeld met een HIIT training – je het beste kunt trainen aan het begin van de avond omdat je metabolisme dan op hogere toeren draait en je lichaam goed op temperatuur is.

Anderzijds ligt de testosteronproductie doorgaans hoger op een vroeger moment van de dag waardoor krachtsport de voorkeur aan het eind van de ochtend heeft. Omdat veel mensen niet de luxe hebben om te kiezen wanneer ze trainen in verband met werktijden is de sportschool het drukst bezocht tussen 18.00 en 20.00, afhankelijk van de avondmaaltijd. Of dit het beste moment is hangt af van diverse factoren zoals onder andere je fysieke werkbelasting, stress, voeding, supplementkeuzes en aantal uren slaap. Het is daardoor lastig om een bepaald moment vast te stellen als ‘ideaal trainingsmoment’.

Wat is het beste moment van de dag om te trainen?

Ben je of ochtend of avondmens?

Daarnaast is het ook van invloed of je van nature een ochtend- of avondmens bent. Mocht je tijdens een vrije dag de keus hebben dan is het belangrijk om een ochtendtraining de avond er aan voorafgaand al te plannen. Mijn advies bij een ochtendtraining is om pas te trainen na een goede nachtrust, voldoende vochtinname, een koolhydraatrijk ontbijt met wat eiwitten en vervolgens minimaal 60 minuten rust om de voeding te verteren. Gaat je voorkeur uit naar een later tijdstip op de dag dan geldt hierbij ook de rustregel nadat je eerst wat koolhydraat-rijke voeding met wat eiwitten hebt genuttigd en voldoende vocht hebt gedronken.

Test beide mogelijkheden en bepaal zelf welk moment het beste bij jou leefpatroon past. Want uiteindelijk moet je het zelf doen!

Vorige artikel
Volgende artikel