Yoga is populairder dan ooit. Was het vroeger vooral iets voor zweverige vrouwen, tegenwoordig zie je iedereen de mat op stappen. Mannen, vrouwen, krachtsporters, hardlopers, yoga is er voor iedereen. En je wordt er niet alleen leniger van, maar ook sterker en meer ontspannen. Waar wacht je nog op?

yoga

Wat is yoga?

Yoga is al rond 200 voor Christus ontstaan in India en is daarmee een van de oudste vormen van persoonlijke ontwikkeling. Het woord ‘yoga’ komt uit het Sanskriet en betekent ‘verbinding’. Daarmee wordt de verbinding tussen lichaam en geest bedoeld. De balans tussen die twee is in de moderne wereld vaak verstoord en yoga biedt oefeningen om dat evenwicht te herstellen. Het gaat over bewustwording van jezelf, op fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel vlak. Een lijstje met mogelijke effecten van yoga:

  • Minder pijn in de onderrug
  • Meer flexibiliteit
  • Sterkere spieren
  • Meer balans / evenwicht
  • Betere conditie van de spieren
  • Gewichtsverlies
  • Minder kans op blessures
  • Lagere bloeddruk
  • Minder spanning in het lichaam
  • Betere ademhaling
  • Meer energie

yoga

Asana’s of yogahoudingen

Yoga werkt met asana’s oftewel yogahoudingen, die als doel hebben organen, klieren, gewrichten, zenuwstelsel, bloedvaten en evenwicht beter te laten functioneren. De houdingen zorgen voor een verbeterde doorbloeding van het hele lichaam en hebben een diepe doorwerking op het energiesysteem en zenuwstelsel. Zo kan je lichaam ontspannen, herstellen en opladen en zul je lichamelijk, mentaal en emotioneel meer energie en ruimte ervaren.

Verschillende soorten yoga

Er bestaan redelijk wat verschillende soorten yoga. Er zijn veel houdingen die in alle soorten voorkomen, maar elke soort heeft een ander doel. De ene soort is beter voor ontspanning, de andere is gewoon een intensieve workout. We bespreken een paar van de populairste soorten:

  • Hatha yoga

Dit is in Nederland ook gelijk de meest beoefende yogavorm. De naam Hatha komt van de Sanskrietwoorden ha (zon) en tha (maan), waarbij de zon staat voor actie en de maan voor verinnerlijking. Deze vorm is gericht op ontspanning en werkt zowel met dynamische als verstilde houdingen, en met ademhalingsoefeningen. Bij Hatha is het belangrijk dat je waarneemt wat er in je lichaam verandert.

  • Yin yoga

Deze yogavorm lijkt op Hatha, alleen worden de houdingen langer vastgehouden. Daarbij zijn de houdingen vooral gericht op het versterken en versoepelen van gewrichten en bindweefsel. Hierdoor is deze vorm heel geschikt voor mensen met een zittend beroep en ook als aanvulling op andere sporten zoals hardlopen. Yin yoga kun je het beste in de ochtend doen, op het moment dat je spieren nog stijf zijn.

  • Ashtanga yoga

Het woord Ashtanga betekent ‘acht ledematen’, wat verwijst naar acht takken die binnen yoga worden onderscheiden. Bij deze yogavorm worden de houdingen in een vloeiende beweging uitgevoerd. Ashtanga lijkt ook wat op Hatha, maar is krachtiger en dynamischer, en daardoor gericht op een sterk en energiek lichaam (poweryoga is ook een vorm van Ashtanga). Vooral geschikt voor mensen die houden van een lichamelijke uitdaging.

yoga

  • Bikram yoga

Het grootste kenmerk van Bikram yoga, is dat het wordt gegeven in een ruimte waar het 38 tot 40 graden Celsius is. Het doel daarvan is dat je bloedsomloop wordt gestimuleerd, waardoor je sneller lenig wordt, en blessures voorkomt en verhelpt. Het is een vaste set van twee ademhalingsoefeningen en 26 houdingen met een vaste volgorde. Vanwege de warmte is het erg zwaar en zweet je bijzonder veel.

  • Broga

Hoewel eigenlijk alle vormen van yoga geschikt zijn voor zowel mannen als vrouwen, bestaat er tegenwoordig ook yoga speciaal voor mannen, oftewel, broga. Dat is yoga zonder wierook en mantra’s, en met een meer fitnessachtige aanpak. Dat spreekt mannen misschien wat meer aan, maar voor de gewenste effecten is het niet noodzakelijk. Daarvoor is bijvoorbeeld Ashtanga (of poweryoga) ook prima geschikt.

yoga

Sterker worden met yoga

Dat je van yoga leniger en flexibeler wordt, is algemeen bekend. Maar dat je er sterker van wordt, weten minder mensen. Maar een onderzoek van de Universiteit van Californië bewijst het. Tien studenten die doorgaans alleen maar tv keken, moesten acht weken lang elke week twee tot vier lessen yoga volgen. Na die periode bleek dat hun spierkracht met 31 procent was toegenomen, het uithoudingsvermogen van de spieren met 57 procent en hun flexibiliteit met 188 procent. Voor een periode van acht weken zijn dat indrukwekkende resultaten.

Bij yoga maak je gebruik van je eigen lichaamsgewicht. Je zult er dus geen bodybuilder van worden, maar je krijgt wel degelijk sterkere spieren. De meeste houdingen worden heel langzaam uitgevoerd en moeten een tijdje worden vastgehouden. Voor je spieren is dat veel uitdagender dan het snel uitvoeren van oefeningen. Daarnaast heb je voor sommige houdingen heel veel controle nodig over je spieren, omdat je anders omvalt.

Bij krachttraining creëer je doorgaans korte, gespannen spieren. Bij yoga meestal uitgerekte spieren, want je spant ze aan, maar tegelijkertijd verleng je ze. Bovendien train je met yoga je hele lichaam en verbeter je de conditie van je spieren. Of je yoga nu ‘los’ beoefend, of in combinatie met een andere sport, in alle gevallen zal het je helpen om fit, sterk en in balans te worden.

yoga

Geen verzuring, stijfheid en spierpijn door yoga

Naast voordelen zoals sterke spieren, betere ademhaling, meer flexibiliteit, meer ontspanning, heeft yoga een gunstig effect op nek-, rug- en schouderklachten. Ook verzuring, stijfheid en spierpijn door zware trainingen, kunnen met yoga worden tegengegaan. Verzuring ontstaat vaak wanneer spieren tijdens krachttraining niet voldoende zuurstof krijgen. Bij yoga leer je te allen tijde goed te blijven ademen en daar juist kracht uit te halen. Spieren krijgen daardoor voldoende zuurstof, wat spierkrampen zal tegengaan. De gemiddelde sporter kan door middel van een goede ademhaling zonder extra te trainen meer heffen, drukken en bewegen. Al na de eerste yogales merk je verbeteringen in ademhaling en ook in andere sporten.

Stijfheid en spierpijn door krachttraining kan ook worden tegengegaan. Tijdens krachttraining worden je spieren korter en heb je dus minder bewegingsvrijheid. Yoga zorgt er voor dat je spieren op een goede manier gerekt worden, wat stijfheid en spierpijn tegen gaat. Tegelijkertijd maakt yoga je spieren ook sterker. Yoga zorgt voor soepele spieren en gewrichten. Lenigheidsoefeningen zorgen voor een betere doorbloeding van de spieren, waardoor ze extra gevoed worden en beter en sneller herstellen. Deze oefeningen zorgen er ook voor dat afvalstoffen sneller worden afgevoerd.

Het voorkomen en verhelpen van blessures en andere klachten is eigenlijk al reden genoegd om wekelijks één of meerdere yogalessen te volgen. Het heeft eigenlijk alleen maar voordelen. En mocht het toch niet baten, schaden doet het in elk geval zeker niet.

yoga

Meer kracht met poweryoga

Zoals gezegd word je sterker van yoga, maar van poweryoga word je nog sterker. Poweryoga staat letterlijk voor kracht, of energie. Het is een yogavorm waarbij de intensiteit zo hoog ligt dat je voortdurend bezweet bent. Van poweryoga word je leniger, maar ook je kracht en uithoudingsvermogen krijgen een flinke boost. De oorsprong van poweryoga ligt, net zoals bij alle yogavormen, bij Hatha yoga. Een zeer geschikte basisvorm om kennis te maken met yoga. Het richt zich zowel op het lichamelijke als het geestelijke (en spirituele).

Bij poweryoga ligt de nadruk op het lichamelijke. Het is deels ontwikkeld vanuit Ashtanga Yoga. Het verschil is dat bij poweryoga de yogahoudingen in een flow worden uitgevoerd. Tussen de houdingen door komt de Zonnegroet in meer of mindere mate terug. Deze kan namelijk op verschillende niveaus worden uitgevoerd. De Zonnegroet is van oorsprong een ochtendritueel, letterlijk als groet aan de opkomende zon, maar in de praktijk wordt de serie op alle momenten van de dag uitgevoerd. De Zonnegroet helpt om de doorbloeding op gang te houden. Verder is het de bedoeling dat alle oefeningen met de juiste ademhaling worden uitgevoerd. Zowel de in- als de uitademing gaat door de neus en dient tegelijkertijd met bepaalde bewegingen te worden uitgevoerd.

De les start doorgaans met rustig zitten en proberen concentratie te vinden. Daarna wordt het lichaam opgewarmd met de Zonnegroet. Daarbij wordt de wervelkolom zowel naar voren als naar achteren gebogen. De Zonnegroet heeft een positief effect op de spijsvertering, de spieren en de organen en gaat neerslachtigheid tegen.

De kern van de les bestaat uit een reeks houdingen die worden afgewisseld met hele of gedeeltelijke Zonnegroeten. Elke yogales eindigt met een eindontspanning.

yoga

Conclusie

Om te ontdekken of yoga iets voor jou is, zul je het moeten ervaren. Houd er daarbij rekening mee dat elke yogaleraar zijn eigen methode van lesgeven heeft. Het kan zijn dat je twee vrijwel identieke lessen bij twee verschillende leraren op totaal verschillende manieren ervaart. Denk daar aan wanneer je ergens een les probeert. Misschien heb je geen klik met de betreffende leraar. In dat geval is het goed om ook ergens anders een proefles te doen.

Afgezien daarvan valt het te bezien of je een yogales leuk vindt of niet. Smaken verschillen nou eenmaal. Dat het positieve effecten voor je heeft, is wel vrij zeker. Tenminste, als je je best doet om uit te voeren wat de yogaleraar je vraagt te doen.