Fitnessboutique
Workout wordt Fitnessboutique!
Surf naar www.fitnessboutique.be en maak kennis met ons uitgebreid gamma.
Gebruik de code WORKOUT en ontvang 10% korting op alle aankopen.
Aanbod geldig tot en met 31 Maart.

Nederlandstalige versie beschikbaar vanaf 9 April.

Fitnessboutique je partner in sportvoeding,fitnessmateriaal en sportkledij!



Workout devient Fitnessboutique !
Surfez vers www.fitnessboutique.be et dévouvrez notre offre.
Utlisez le code WORKOUT et recevez 10% de réduction sur vos achats. Offre valable jusqu’au 31 Mars.

Fitnessboutique, votre partenaire en nutrition, appareils et vêtements de sport!
 

Olivier Kremers vertelt over zijn wedstrijdvoorbereiding

We hebben Olivier Kremers al eens eerder geïnterviewd. In aanloop naar zijn volgende wedstrijd eind november, stelden we hem opnieuw wat vragen. Dit keer specifiek over zijn voorbereiding op de Olympia Amateur in San Marino.

Maurice Snijders

Wanneer was je laatste wedstrijd en wat is er sindsdien veranderd?

Mijn laatste wedstrijd was op de Junior Wereldkampioenschappen, afgelopen december. Inmiddels ben ik geen junior meer en bij de seniors ligt het maximumgewicht vier kilo hoger. Ik was niet erg tevreden over mijn vorige wedstrijdvoorbereiding, maar ik heb er wel veel van geleerd. Dat is dus wel positief. Ik heb geprobeerd me voor te bereiden met behulp van een coach, maar dat was ook gelijk de laatste keer. Ik ga het nu alleen doen, zoals ik voorheen ook altijd deed. Niemand kent je lichaam beter dan jij zelf.

Olivier Kremers

Heb je een bulkperiode achter de rug?

Ik doen niet echt aan bulkperiodes. Het is bij mij wat minder extreem. Tussen december en juni ging ik van 93 naar ongeveer 103 kilo. Daarna deed ik zo’n vier weken aan ‘droogtrainen’, om wat slanker te worden en mijn insulinegevoeligheid te herstellen.

Momenteel weeg ik ongeveer 103 kilo, met nog zo’n 15 weken te gaan voor de volgende wedstrijd.

Wanneer is je doel voor de volgende wedstrijd?

Mijn volgende wedstrijd is de Olympia Amateur in San Marino, op 25 en 26 november. Ik ga niet echt voor een bepaald percentage lichaamsvet. Ik heb het ook nooit gemeten. Ik wil gewoon zo slank mogelijk worden, met zoveel mogelijk behoud van mijn spiermassa. Het is een visuele sport, dus ik houd er niet van om me blind te staren op cijfertjes als gewicht of lichaamsvet.

Olivier Kremers

Welk resultaat hoop je op te behalen?

Ik hoop als eerste te eindigen. Ik doe niet mee aan een wedstrijd als ik niet denk dat ik een kans maak op de eerste plek. Er zit veel tijd en moeite in. Maar ik begrijp dat het niveau hoog zal zijn. Er doen veel erg goede atleten mee, dus ik moet meer dan mijn best doen.

Ik wil vooral een vorm laten zien die ik zelf tof vindt. Het beste laten zien. Niet per se dat wat de jury wil zien, maar wat ik zelf wil zien. Dat is het allerbelangrijkst. Maar ik wil nog steeds eerste worden, want het is en blijft een wedstrijd.

Wat verander je aan je trainingsschema om je doel te bereiken?

Mijn training blijft voor het grootste deel hetzelfde, alleen ben ik de laatste twee tot drie weken veel voorzichtiger, omdat je in die periode veel vatbaarder bent voor blessures.

Olivier Kremers

Wat verander je aan je dieet om je doel te bereiken? Zijn er dingen die je alleen in deze periode eet?

Mijn voedselkeuze verandert niet zozeer, maar de hoeveelheden wel. De grootste verandering die ik doorvoer, is dat ik langzaam aan de hoeveelheid koolhydraten steeds verder afbouw. Alleen op de dag dat ik mijn benen train, eet ik dan nog veel koolhydraten. Verder verhoog ik mijn eiwitinname en wanneer ik echt weinig koolhydraten eet, verlaag ik de hoeveelheid vet ook een beetje.

Slaap je tijdens je voorbereiding langer dan anders?

Ik probeer altijd zoveel mogelijk slaap te pakken, maar tegen het eind van de voorbereiding wordt dat steeds moeilijker. Met name omdat je wakker wordt van de honger.

Olivier Kremers

Verander je ook iets qua supplementen?

De supplementen die ik gebruik, veranderen eigenlijk niet. Ik gebruik altijd weipoeder, creatine monohydrate en een mix van koolhydraten/pepropro/bcaa tijdens de training. Verder gebruik ik omega 3 en multivitaminen.

Wat is het belangrijkst in je wedstrijdvoorbereiding, trainen of eten?

Ze zijn allebei belangrijk, maar tijdens de wedstrijdvoorbereiding neig ik toch naar eten. Je kunt je wel een slechte training veroorloven (dat gebeurt waarschijnlijk ook), maar je kunt je echt geen cheat in je dieet veroorloven.

Mag je in de wedstrijdvoorbereiding nog een cheatmeal van jezelf? Waarom wel/niet?

Nee, geen cheatmeals. Alleen op leg day eet ik veel koolhydraten, maar dan wel complexe koolhydraten zoals rijst, havermout en dergelijke.

Olivier Kremers

Hugh Jackman deed voor een shoot aan dehydration (een tijd lang 10 liter water per dag, vanaf 30 uur voor de shoot juist helemaal geen water meer). Doe jij iets wat daar op lijkt?

Het is wel gebruikelijk om zoiets te doen, maar niet zo lang. 30 uur lijkt me erg lang. De meeste mensen stoppen ‘s avonds met drinken, dus dan kom je op 18 uur of zo. Ik vraag me af of hij het echt zo lang deed. Misschien zei hij het alleen voor de sensatie, maar dat weet ik niet zeker.

Het heeft voor mij trouwens ook niet zo veel zin om het zo lang te doen. Ik houd niet zo veel water vast, dus als ik zoiets extreems zou doen, wordt ik alleen maar platter. Zo’n manipulatie kan er voor zorgen dat je er zo’n 5 procent beter uit ziet. Of zo’n 25 procent slechter. Dat heb ik ‘the hard way’ geleerd.

Hoe ziet de dag van de wedstrijd er voor jou ongeveer uit?

Ik heb op dit moment nog niet besloten hoe die dag eruit gaat zien. Ik denk dat ik die dag niet heel veel eiwitten meer nodig heb. En ik drink van tevoren nauwelijks nog iets. Verder eet ik ook geen grote hoeveelheden koolhydraten, zoals sommige mensen doen. Die verschijnen dan helemaal opgeblazen op het podium.

Verder heb ik gemerkt dat je op internationale wedstrijden vaak lang moet wachten voordat je het podium op stapt. Wat er daardoor gebeurt, is dat veel mensen backstage zo’n 20 minuten pompen, vervolgens 20 minuten in de rij staan, hun pomp verliezen en die niet meer terug kunnen krijgen. Daarom pomp ik alleen een beetje terwijl ik in de rij sta. Het is sowieso niet nodig om het langer dan 20 minuten te doen.

Olivier Kremers

Wat is het eerste dat je gaat doen als de wedstrijd achter de rug is?

Gewoon genieten! En eten natuurlijk.

Ga je gelijk weer 'normaal' eten, of juist heel veel?

Ik ga zeker genieten van eten waar ik al lange tijd zin in had, maar ik maak het ook weer niet al te gek. Dus een paar cheatmeals en vervolgens keer ik weer snel terug naar mijn standaard dieet.

Blijf je gewoon doortrainen?

Na een paar dagen rust zal ik zeker weer vier keer per week gaan trainen en dat gaandeweg opbouwen naar vijf en uiteindelijk zes dagen per week.

Olivier Kremers

Vorige artikel
Volgende artikel